tisdag, september 09, 2014

JAG HOPPAS OCH ÖNSKAR

Tycker du att alla människor har lika mycket värde?
Tycker du att HBTQ-personer ska ha samma rättigheter som heterosexuella cis-personer?
Tycker du att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och skyldigheter?
Tycker du att om du blir sjuk så ska du ha rätt till likvärdig vård vartän du bor i Sverige? 
Tycker du att pengar inte ska få ta alla beslut i vårt samhälle?
Tycker du att det är viktigt att vi alla tillsammans tar hand om våran jord på ett miljövänligt sätt? 

För mig handlar det här valet, mer än de andra jag har haft rösträtt i, om ideologi, inte om pengar.
Jag vill rösta för en politik som tänker på ALLA människor och som inte dömer ut människor som inte har feta bankkonton, som har en annan etnisk bakgrund än svensk och som inte är intresserade av att leva i ett heterosexuellt förhållande à la 50-60 tal där männen ska jobba och kvinnorna ska ta hand om barn och hushåll. Jag vill också rösta för en politik som tänker på miljön, som tror på att det är varje människas solidariska uppdrag att ta hand om våran jord på ett sätt som är långsiktigt.

Jag skulle kanske rösta annorlunda om jag tänkte egoistiskt, om jag tänkte på att jag är bostadsrättsägare och har en fast anställning. Om jag tänkte på att jag vill ha mer pengar på mitt bankkonto till varje pris. Men om priset är andra människors livsöden, andra människors möjlighet att komma in på arbetsmarknaden, barns möjlighet att få den utbildning de har rätt till, då är jag inte intresserad av pengar på mitt bankkonto. Jag vill rösta för en politik som inser att skolan måste få kosta pengar, att vården måste få kosta pengar och att alla människor har samma rättigheter.

Jag önskar och ber att jag på söndag kan skrika ut från taken att jag har varit med och skapat en rödgrönrosa-regering.