måndag, september 03, 2012

SKRIVARKURS, TRÄNING OCH STHLMSKÄRLEK.





Jag har varit på Skrivkurs i helgen ledd av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck, tvådagars nybörjarkurs. Jag gick på deras fortsättning/fördjupningskurs i våras. Det här med att börja från ruta ett verkar inte vara ett tema i mitt skrivande, jag börjar på mitten och arbetar mig bakåt i manuset och börjar på slutet och arbetar mig bakåt i skrivkurs-dungeln. Jag planerar nu i mitt trötta huvud att jag ska skriva lite mer om vad de sa, sammanfatta tips och övningar i ett längre inlägg, kanske mest för att det är bra med upprepning när man ska lära sig saker. Hursom, längre inlägg eller inte, jag har lust att ta tjänstledigt en månad och bara skriva och spendera tid med mina fiktiva karaktärer.


Jag har också hunnit med att träna, cykel, crosstrainer, gång och jogg. Jag har ju haft ont i knät för att jag fått för mig att jag kan jogga, det kan jag inte, än. Jag försökte mig igår på en ny springstil, något högre knä och explosivare ben (Vart kommer dessa sportiga uttryck ifrån? Och är dem ens sportiga? I wouldn't know), vi får se, something that sticks? Jag har också hunnit med att äta hemgjord pizza, insanely good är den som jag och R gör, bea, massor av godis och säkert en halvliter oboy ikväll. Jag har även ställt in kalori-appen jag använder på ett halvt kilo i veckan istället för 0,75. Jag har hört att man ska sätta mål som är rimliga och uppnåeliga, därav ändringen. Med allt som händer runt om, högre procent på jobbet, det intensiva som sker på jobbet just nu, energilösheten och tidsbristen som kommer av det gör att det är svårt att hålla samma träningstempo. Hoppas på fler gröna staplar i och med detta.


Efter skrivarkursen gick jag från Hötorget till Tjärhovsplan i duggregn, strålande sol och jämngrå molnig himmel för att gå på terminsstarten av kören. Jag fantiserade om hur jag när vi flyttat ut till det där huset på landet utanför Sthlm skulle komma in till stan på söndagar, sitta på café hela eftermiddagen och skriva på manuset, sedan gå på kör och sjunga bort all the troubles of the week. Drömsöndag.

Ovanligt peppad en söndagkväll.